http://www.math.hut.fi/teaching/y3/harj/tyo/index.html
24.1.97
Mat-1.373 Matematiikan peruskurssi Y3, harjoitustyö, 96-97
Ohjeita, periaatteita
Harjoitustyö on yksilöllinen. Alla olevassa kokonaisuudessa on yhteisien osien
lisäksi oppilaan itse valitsemia tehtäviä viitteenä annetuista
tehtäväsarjoista. Valinnassa katsotaan hyvällä omatoimisuutta, eli jokin
ehdotettujen ulkopuolinen, itse kiintoisaksi koettu aihe otetaan iloisesti
vastaan.
Tehtävät on aihepiireittäin ryhmitelty ja pääperiaatteena on, että
malliksi tehdään jokin syksyn harjoitustehtävä (olkoonkin, että malliratkaisu
saattaa olla käytössä, aina voi tehdä paremmin). Lisäksi on valittavissa
pari samaan aihepiiriin liittyvää omavalintaista tehtävää.
Tämän lisäksi voi olla joukko yhteisiä lisätehtäviä.
Tehtävät tehdään pääsääntöisesti Maplella ja tuloksena tulisi olla hyvin
dokumetoitu Maple-worksheet, johon saa toki tehdä käsin lisäyksiä tarvittaessa.
Jos joku haluaa tehdä Matlabilla, niin sekin käy. Silloin voi tehdä ne
tehtävät, jotka luontuvat Matlab-työskentelyyn ja vain Maplelle luontuvien
tilalle voi pyytää lisätehtäviä.
Mikään ei estä tekemästä osaa Maplella ja osaa Matlabilla.
Joukossa saattaa olla myös teoreettisia, kynä-paperi-tehtäviä.
Yksilöllisyys on korkeassa kurssissa tuotoksien suhteen. Niin
tehtävävalinta kuin tuloksena olevat worksheetit paljastavat armotta
prujauksen. (Toki yhdessä tekeminen ja keskustelu
on luonnollista, mutta tuotokset eivät saa olla identtiset.)
Vaatimukset
Tehtävät, jotka on varustettu pakollisuutta osoittavalla P-kirjaimella,
tulisi ainakin tehdä. Pakollisuus ei ole ehdotonta, vaan yksilöllisellä
ja omatoimisella työllä voi suorittaa korvuksia.
Ne, jotka ovat kaukana rajasta (erityisesti hyväksymisrajasta) saavat
varautua tekemään koko tehtäväsarjan tai "ekvivalentin" joukon.
Pisteen tai parin päässä rajasta olevat voivat suorittaa jonkinverran
karsintaa P-tehtävienkin suhteen.
Joka tapauksessa jokaiselta osa-alueelta tulisi olla ei-tyhjä joukko
tehtäviä.
Lähettäkää mailia (heikki.apiola@hut.fi), kun ryhdytte töihin
(tai ainakin jossain työn vaiheessa). Mailista tulisi näkyä
välikoe/tenttipistemäärä ja opintok. numero.
Tehkää aika paljon oman terveen harkintanne mukaan (alan olla hieman
väsynyt vastaamaan kysymyksiin).
Dead-line: Ennen minun eläkkeelle siirtymistäni.
Projekti
Parhaassa tapauksessa saadaan oppilaiden valitsemia kiintoisia tehtäviä
ratkaisuineen. Niistä voi olla kurssin kehittämisen kannalta verratonta
hyötyä. Hyvin tehdyt, innovatiiviset ratkaisut voidaan julkistaa (tekijän
luvalla) kurssin www-sivuilla. Huomaa, että Maple-worksheet on tekstitiedosto,
vaikkakin hieman kryptinen, erityisesti sen voi lähettää vaikka maililla ja
vastaanottaja voi sen lukea omalla Maplellaan.
Aihepiirit
(toistaiseksi Lin. yht. syst.,ominaisarvot, Diff.yht.)