Reduce (Anthony Hearn), Mumath -> Derive (D. Stoutmeyer), Macsyma (1967-1982, MIT), SMP (S. Wolfram).
Nykyiset "markkinajohtajat": Maple (G.Gonnet-G. Geddes), Mathematica (S. Wolfram).
p(x)=(x-1)(x-2) ... (x-20) =
x20 - 210 x19 + ...
Wilkinson epäili ohjelmointivirhettä tai hardware-vikaa, mutta viikkojen etsiskelyjen jälkeen ryhtyi analysoimaan. Linearisointi derivoimalla näyttää, että
erityisesti potenssin 19 kertoimen pieni muutos heittää ratkaisut kauas.
Tästä sai alkunsa "backward error analysis", hyvä algoritmi on sellainen, joka
ratkaisee "lähellä olevan ongelman" tarkasti.
Pääkohteena oli tuolloin yhtälösysteemin A x =b
ratkaisun
virheen analyysi. Näin päädyttiin tärkeään häiriöalttiuden
käsitteeseen.
Lähteitä, joista inspiraatiota:
Matemaattiset ohjelmistot tänä päivänä. Kattava kooste, kirjaan Kincaid-Cheney: Mathematics of scientific computing liittyvä www-Appendix.
1. Erikoiskursseja, mallinnusta, laskennallisia menetelmiä
2. PeruskurssejaTKK:lla aloitettiin tietotekniikkakokeilut matematiikan opetuksen yhteydessä 1980-luvun alkupuolella laajan matematiikan kursseilla Simo Kivelän toimesta. Ohjelmana oli aluksi Matlab. Vähitellen tietokoneharjoitukset ovat tulleet mukaan lähes kaikille peruskursseille. Ohjelmistoina on viime aikoina käytetty Matlabia, Mathematicaa, Maplea, Matchadia.Myös erillinen matemaattisten ohjelmistojen massakurssi oli käynnissä jonkin aikaa 1990-luvun alussa. Tämänhetkinen tilanne näkyy Näiltä TKK:n opetussivuilta Opetusuudistus vuonna 1995Suppeat jonhonkin alueeseen keskittyvät kurssit, kuten matriisilaskenta, numeerinen analyysi, matemaattiset ohjelmistot jne. poistettiin. Perustettiin isoja (6-8 ov) peruskursseja. Tarkoitus oli integroida numeriikka ja laskentamenetelmät perusmatematiikan opetukseen. Miten kävi? Taas on uudistamisen aika!Omat peruskurssit (2000-luku) |
Valikoituja luentotyöarkkeja
Harjoitustehtäviä ja ratkaisuja
Valikoituja luentotyöarkkeja
Harjoitustehtäviä ja ratkaisuja
The End |