Mathematica harjoitustehtäviä liittyen yhtälöiden ratkaisemiseen Mathematicassa.
- 1.
Etsi yhtälön x3 − 2x − 5 = 0 kaikki juuret. Etsi sekä tarkat arvot että likiarvot ja
sijoita kummatkin takaisin yhtälöön. Toteutuuko yhtälö?
Vihje: Likiarvot voidaan laskea joko tarkkojen arvojen likiarvoina funktiolla N tai suoraan
käyttämällä funktiota NSolve. Juurten sijoittaminen yhtälöön: yhtalo/.korvaus, missä /. on
lyhennemerkintä Mathematican funktiolle ReplaceAll.
Tehtava
Ratkaisu
- 2.
Etsi yhtälön x7 − 2x − 5 = 0 kaikki juuret. Sijoita jonkin juuren kaksi-, kolmi- ja
nelidesimaaliset likiarvot alkuperäiseen yhtälöön ja tutki, millä tarkkuudella se
toteutuu. Onko juurille mahdollista löytää tarkat arvot? Kuinka monta reaalista
juurta yhtälöllä on? Voidaanko yhtälön toteutumisen tarkkuudesta päätellä
juuren likiarvon tarkkuus?
Vihje: Mathematican versiosta riippuen juurten tarkat arvot saatetaan esittää hieman erikoisessa
muodossa Root-funktion avulla. Tämä itse asiassa ilmoittaa vain, että kyseessä on juuri tämän
polynomin juuri!
Tehtava
Ratkaisu
- 3.
Muodosta toisen asteen yhtälön yleiset ratkaisukaavat ratkaisemalla yhtälö
ax2 + bx + c = 0. Laske x
12 + x
1x2 + x22, missä x
1 ja x2 ovat saadut juuret. Tarkastele
esimerkkinä yhtälöä 2x2 + 3x + 4 = 0.
Vihje: Suorita laskut siten, että et joudu käsin syöttämään uudelleen jo laskettuja tuloksia.
Käytä korvausoperaattoria ReplaceAll eli /. sopivalla tavalla. Esimerkkiyhtälön juuret ovat
kompleksilukuja, mutta juurista muodostettu lauseke on yksinkertainen reaalinen murtoluku.
Tehtava
Ratkaisu
- 4.
Johda Solve-funktiota käyttäen toisen ja kolmannen asteen yhtälön yleiset
ratkaisukaavat. Ratkaise näiden avulla yhtälöt 15x2 + 2x + 12 = 0 ja x3 − 2x − 5 = 0
sijoittamalla kertoimien arvot ratkaisukaavaan. Syntyykö toisen asteen tapauksessa
tutut ratkaisukaavat? Antaako kertoimien sijoittaminen ratkaisukaavaan samat juuret
kuin yhtälön ratkaiseminen suoraan?
Vihje: Yleiset ratkaisukaavat saadaan ratkaisemalla Solve-funktiolla yhtälöt, joissa kertoimet ovat
symboleja.
Tehtava
Ratkaisu
- 5.
Ratkaise yhtälö x3 + 1 = 0 sijoittamalla kertoimien arvot kolmannen asteen yhtälön
yleiseen ratkaisukaavaan. Antaako kertoimien sijoittaminen ratkaisukaavaan samat juuret
kuin yhtälön ratkaiseminen suoraan?
Vihje: Kolmannen asteen yhtälön yleinen ratkaisukaava on sangen mutkikas eikä kaikissa
tapauksissa anna ongelmitta oikeaa ratkaisua. Ratkaistaessa yhtälö suoraan saatetaan tarvita funktiota
ComplexExpand saatujen juurten sieventämiseen.
Tehtava
Ratkaisu
- 6.
Etsi yhtälön x4 − 2x3 + 2x2 − 6x − 3 = 0 juuret. Jaa yhtälön vasempana puolena
oleva polynomi näiden avulla mahdollisimman alhaista astetta oleviin reaalisiin
tekijöihin. Onko tulos sama kuin Factor-funktion antama?
Vihje: Solve-funktion antamasta korvauslistasta voidaan poimia k:s korvaussääntö joko hiiren
avulla tai asettamalla listan nimen perään indeksi kaksinkertaisiin hakasulkuihin, esimerkiksi
ratk[[k]]. Tulos voidaan saada myös Factor-funktiolla, mutta siinä tarvitaan lisäoptio;
ks. Mathematican dokumentaatiota.
Tehtava
Ratkaisu
- 7.
Ratkaise yhtälö z7 + 1 = 0. Esitä juuret muodossa z = x + iy ja tutki, miten kaukana
origosta juuret sijaitsevat kompleksitasossa. Mitkä ovat juurten napakulmat?
Vihje: Sievennä juurten lausekkeet ComplexExpand-funktiolla. Kompleksiluvun itseisarvo saadaan
funktiolla Abs, napakulmaan voidaan käyttää funktiota Arg (vaikka tulos kyllä näkyy muutenkin).
Tehtava
Ratkaisu
- 8.
Ratkaise kompleksinen yhtälö z3 − iz2 + 2iz + (8 − 4i) = 0.
Vihje: Imaginaariyksikkö on I. Se voidaan myös valita paletista, jolloin symboli on hieman
erinäköinen.
Tehtava
Ratkaisu
- 9.
Tutki eri tapoja ratkaista itseisarvoyhtälö |x − 1| + |x − 3| = 3 Mathematicalla.
Vihje: Itseisarvofunktio on Abs. Yhtälöön voidaan suoraan soveltaa yhtälöiden ratkaisemisessa
käytettäviä komentoja itseisarvolausekkeita ensin purkamatta. Piirrä myös kuvio (Plot).
Tehtava
Ratkaisu
- 10.
Ratkaise yhtälö |3x + 1| + |2x − 3| = ax + |5x − 7| käyttäen funktiota
Solve; a on jokin reaalinen vakio. Kokeile, toteuttavatko saadut juuret yhtälön.
Vihje: Voi olla hyödyksi tutkia yhtälön toteutumista antamalla a:lle sopivia arvoja.
Itseisarvofunktio on Abs.
Tehtava
Ratkaisu
- 11.
Ratkaise lineaarinen yhtälöryhmä
Vihje: Solve-funktion ensimmäisenä argumenttina voi olla usean yhtälön muodostama lista ja
toisena usean tuntemattoman muodostama lista.
Tehtava
Ratkaisu
- 12.
Ratkaise yhtälöryhmät
a)
b)
c)
Montako ratkaisua yhtälöryhmillä on?
Vihje: Ryhmän rakennetta voi myös tutkia tarkemmin eliminoimalla esimerkiksi tuntemattoman x
kahdesta ensimmäisestä ja vastaavasti kahdesta jälkimmäisestä yhtälöstä. Tällöin on apua
Mathematican funktiosta Eliminate.
Tehtava
Ratkaisu
- 13.
Ratkaise yhtälöpari
Millä vakion a arvoilla yhtälöparilla on reaalisia ratkaisuja?
Vihje: Ratkaise ensin yhtälöpari ja poimi hiirellä ratkaisusta ehto luvulle a. Epäyhtälöitä
voidaan ratkaista funktiolla Reduce.
Tehtava
Ratkaisu
- 14.
Ratkaise käyrien
| 16x2 + 9y2 + 24xy − 170x + 310y − 465 = 0 ja | |
|
| 5x2 + 8y2 + 4xy − 32x − 56y + 80 = 0. | | |
leikkauspisteiden koordinaatit. Vertaa tulosta käyrien kuvaajiin.
Vihje: Kumpi on järkevämpää: Hakea leikkauspisteiden koordinaateille tarkat arvot vai likiarvot?
Kuvaajat voidaan piirtää funktiolla ContourPlot.
Tehtava
Ratkaisu
- 15.
Ratkaise yhtälö ln(
x2 + 1) =
.
Vihje: Piirrä kuvio (Plot) ja selvitä sen avulla yhtälön juurten lukumäärä. Voidaanko juurille
löytää tarkat arvot? Mitä yhtälönratkaisufunktioista Solve, NSolve, FindRoot voidaan
käyttää? Miksi? Luonnollinen logaritmi on Log.
Tehtava
Ratkaisu
- 16.
Ratkaise yhtälö e−x − sin x = 0. Piirrä tätä varten funktioiden y = e−x ja y = sin x
kuvaajat samaan kuvioon. Määritä kolmen pienimmän juuren likiarvot. Montako
juurta yhtälöllä on? Mitä voidaan sanoa näiden ratkaisemisesta a) algebrallisesti,
b) numeerisesti?
Vihje: Funktiota Solve tai edes NSolve ei voida käyttää, koska kyseessä on transkendenttiyhtälö.
Iteratiiviseen numeeriseen ratkaisemiseen (Newtonin menetelmän tapaan) on käytettävissä funktio
FindRoot.
Tehtava
Ratkaisu
- 17.
Etsi yhtälöparin ex + sin y = 0, x6 − xy + y6 = 4 juuret numeerisesti.
Vihje: Funktioita Solve ja NSolve ei voida käyttää, koska ne ratkaisevat vain algebrallisia
yhtälöitä. Transkendenttinen yhtälö tai yhtälöryhmä voidaan ratkaista funktiolla FindRoot,
joka oleellisesti käyttää yksi- tai useampiulotteista Newtonin menetelmää. Sopivien alkuarvojen
löytämiseksi käyrät on syytä piirtää. Tällöin voidaan käyttää funktiota ContourPlot.
Tehtava
Ratkaisu
- 18.
Osa tien kaarteesta on ympyrän kaari, joka kartalla kulkee xy”=koordinaatiston
pisteiden (28, 98), (70, 112) ja (126, 84) kautta. Kuinka suuri on tämän ympyrän
säde, kun yksikkö kartalla vastaa 25:tä metriä luonnossa?
Vihje: Ratkaise kolmen algebrallisen yhtälön ryhmä. Muodosta tätä varten ensin ympyrän
yhtälö, jossa säde ja keskipisteen koordinaatit ovat tuntemattomia, ja sijoita siihen annetut arvot.
Tehtava
Ratkaisu
- 19.
Määritä ympyröiden x2 + y2 − 4x − 6y + 10 = 0 ja x2 + y2 + 2x − 2y − 3 = 0
leikkauspisteet, laske niiden etäisyydet origosta ja niiden keskinäinen etäisyys.
Vihje: Käytä Solve-komennon tuottamia korvaussääntöjä mahdollisimman tehokkaasti.
Etäisyydet voi ehkä helpoimmin laskea vektoreiden pituuksina.
Tehtava
Ratkaisu
- 20.
Kolmen pallon keskipisteet ja säteet ovat (1, 1, 1), 3; (1, 2, 3), 2; (3, 2, 4), 4.
Määritä pallojen yhteiset pisteet.
Vihje: Käytä funktiota Solve usean algebrallisen yhtälön muodostaman ryhmän ratkaisemiseen.
Tehtava
Ratkaisu
- 21.
Kolmannen asteen polynomilla p(x) on kaksinkertainen nollakohta x = 2 ja p(3) = 15,
p′(1) = 0. Määritä p(x).
Vihje: Muodosta polynomille lauseke tuntemattomin kertoimin ja johda kertoimille yhtälöryhmä
ehtojen perusteella.
Tehtava
Ratkaisu
- 22.
Määritä vakio a siten, että yhtälön x4 − ax2 + 2x + 1 = 0 juurten neliöiden
summa on 1. Mitkä ovat vastaavien juurten likiarvot?
Vihje: a on yksinkertainen murtoluku; kaksi juurista on kompleksisia. Tehtävän voi laskea
monella tavalla. Tutki, mitä antavat seuraavantyyppiset syötteet: neliot= x^2/.Solve[...],
Apply[Plus,neliot].
Tehtava
Ratkaisu